Vragen? Bel ons! Telefoonnummers - Klooster Reizen Reisburo BV

Mijn reisoverzicht

Reisverhalen:

Cruiseverslag MS Koningsdam: Reis naar de middernachtzon, deel II

Noorwegen: Cruiseverslag MS Koningsdam: Reis naar de middernachtzon, deel II - Klooster Reizen Reisburo BV

Reisverslag door klanten van Dooren, fanatieke cruisers. Lees hier het tweede deel (20 t/m 26 juli) van hun uitgebreide reisverslag en ervaar hoe het cruiseleven er aantoe gaat! Wij bedanken familie van Dooren dat ze dit verslag met ons delen!

WOENSDAG 20 JULI 2016 - BERGEN
We zijn al vroeg uit de veren en zien op de webcam op de boeg ( op de smart-tv in onze hut) dat we Bergen naderen maar het is erg mistig. Na het ontbijt gaan we naar het kraaiennest waar we goed kunnen zien hoe de Kapitein het schip veilig aanmeert in de haven van Bergen. Er liggen 2 andere cruiseschepen aangemeerd die een stuk kleiner zijn dan de Koningsdam.
En dan krijgt de Kapitein gelijk: ineens trekt de lucht open en als we eenmaal zijn aangemeerd ligt Bergen in een prachtig zonlicht uitnodigend op ons te wachten.
Als we de kade aflopen, zien we allemaal bussen staan die op passagiers wachten die een excursie hebben geboekt. Wij hebben besloten om hier niets aan boord te boeken, maar zelf Bergen te gaan verkennen. Verderop in de stad, staan er allemaal hop on-hop off busjes te wachten, een soort kleine stadsbussen die door Bergen rijden. Een dagkaart kost omgerekend 28 euro maar je kunt dan heel de dag gebruik maken van deze bussen. Je kunt ergens uitstappen en dan een uurtje later weer de volgende nemen naar de volgende bezienswaardigheid. Het is een open bus, het belooft dus een zonnige warme dag te worden, zeldzaam voor Bergen! En vandaag is uitgerekend zo'n dag met een heerlijk zomers zonnetje erbij! We nemen een hop on-hop off busje en die brengt ons naar de speciale berglift (Funicular Floibanen) om zo Mount Floyen te kunnen bezoeken. Het busje zet ons voor de ingang af en omdat we nog vroeg zijn, valt de rij mee. Er kunnen behoorlijk wat mensen in deze lift en het ritje zelf duurt maar hooguit vijf minuten. We stappen op in een soort ondergronds metrostation, uitgehold in de berg Floyen; deze gaat heel steil omhoog de tunnel uit, een prachtig gezicht als je achter je naar beneden kijkt.

Boven aangekomen is er een groot bergplateau waar je in de diepte de Koningsdam en de stad Bergen ziet liggen. Je kunt met dezelfde lift ook weer naar beneden maar wij kiezen ervoor om lopend naar beneden te gaan. Het is een prachtige wandeling die heel goed te doen is. Binnen een uur zijn we weer in het stadscentrum. Daar is het heel erg druk, vooral op de beroemde vismarkt. Er zijn veel zwervers en je moet goed op je hoede zijn want ook zakkenrollers zijn actief. We nemen de hop on-hop off weer terug naar het schip. We eten bij de New York Deli Pizza en drinken koffie in het Grand Dutch Café. Doordat er veel passagiers aan wal zijn, is het een stuk rustiger op het schip en we vinden dan ook snel een gezellig plekje op het Lido Pool-dek. Vanuit hier hebben we een mooi uitzicht door het open dak op de bergen, meeuwen krijsen om ons hoofd en kinderen spelen in het zwembad. Het is een heerlijke zomerdag!
Om 17.30 uur varen we uit. We laten Bergen achter ons en gaan op weg naar Alesund. Een mooi gezicht vanuit het kraaiennest onder het genot van een specialiteitenkoffie.
We maken persoonlijk kennis met onze locatie-gids, Josepha Willemsen.
Vanavond eten we bij het Tamarind, een Aziatisch restaurant, een nieuwe toevoeging aan de vloot van de HAL. Het eten is bijzonder lekker en het personeel erg vriendelijk. Hier krijgen we champagne aangeboden vanwege ons 25-jarg huwelijk. We maken kennis met 2 medepassagiers (Ton en Elly) die ons veel vertellen over de door hun eerder gemaakte cruises met de HAL. Het is een prettig samenzijn en we hebben er cruisevrienden bij.

DONDERDAG 21 JULI 2016 - ALESUND
Vandaag worden we wakker in een zonovergoten Alesund. De temperatuur is al boven de 20 graden en het belooft vandaag zelfs rond de 27 graden te worden. In de verte zien we de top van de berg Askla. Dit is de hoogste berg in deze regio en bereikbaar met de hop on-hop off bus, regionaal vervoer of lopend via 418 treden.
Na ons dagelijkse ontbijt gaan we op eigen gelegenheid de stad in. Het plan is om via een aantal winkelstraten naar een mooi park te lopen. Het is nog stil in Alesund, de stad lijkt langzaam wakker te worden op deze warme dag. In de havenkom zien we de Hurtigruten liggen, de Richard Whit. We gaan er even naar toe om foto’s te nemen en het schip te bekijken. Een heel verschil met het MS Koningsdam! De Richard Whit maakt zich alweer klaar om te vertrekken naar de volgende haven. Verderop in de winkelstraten is het ook nog stil. Alle winkels gaan pas rond elf uur open. Aan het eind van de winkelstraat lopen we vanzelf het mooie park in. Hier beginnen ook de 419 treden naar het uitkijkpunt van de berg Askla. Vol goede moed gaan we op weg. Het is steil maar goed te doen: tussendoor zijn er plateaus met uitkijkpunten waar we even op adem kunnen komen voor onze volgende stop. We komen maar enkele mensen tegen tijdens onze klim naar boven. Het uitzicht vanaf de plateaus was al prachtig, maar eenmaal bovengekomen op het echte uitkijkpunt is het uitzicht adembenemend, de klim meer dan waard! Hier komen we ook weer de mensen tegen met wie we gekajakt hebben in het Eidjord. Ook komen we Ton en Elly tegen en pakken de draad van het gesprek op waar we gisteravond zijn gebleven. Als we weer alle 418 treden naar beneden gaan, is het veel drukker en ondertussen ook veel warmer. De zon schijnt fel op deze prachtige bergwand en we zijn dan ook blij dat we voor het heetste punt van de dag weer in het centrum van Alesund staan. We rusten even uit op het havenhoofd van Alesund voordat we weer teruggaan naar het schip.

Op de kade staat een grote tent van de HAL en staat de crew al klaar met verfrissingsdoekjes en water. Dit is een ongebruikelijk warme dag voor Alesund!

Weer ‘thuis’ aangekomen gaan we lekker koffie drinken in The Grand Dutch Café, met Hollands appelgebak. Het is lekker rustig aan boord omdat de meeste mensen nog genieten van het mooie weer in Alesund. Ook in het zwembad wordt nu volop gezwommen, het dak is helemaal open en af en toe waait er een aangenaam koel briesje over het dek. Hoe meer het eind van de middag nadert, hoe drukker het wordt op het Lido-dek maar eigenlijk op het hele schip. Over 20 minuten zullen we vertrekken uit Alesund, op weg naar Trondheim. We doen in het kraaiennest nog even mee met Pubtriviant dat gepresenteerd wordt door Cruise Director Sean. In het kraaiennest zit ook een kleine bibliotheek, zijn er computers beschikbaar en spelletjes en legpuzzels. We zijn al een paar dagen met hetzelfde groepje bezig om een grote legpuzzel van 5000 stukjes in elkaar te leggen. Leuke bezigheid en vooral een leuke manier om je medepassagiers wat beter te leren kennen. Dan is het alweer tijd om aan tafel te gaan. Het is leuk om weer eens naar de Main Dining te gaan. Je merkt dat de crew heel persoonlijk is, en je zelfs bij naam kent. Weer iets waardoor we ons helemaal thuis voelen! Na het diner genieten we op het dek nog even van de ondergaande zon, al begint het toch weer behoorlijk bewolkt te raken. We kijken nog een leuke film in onze hut en vallen al snel in slaap na deze leuke, maar zeker ook vermoeiende dag!

VRIJDAG 22 JULI – TRONDHEIM
We ontschepen in een regenachtig Trondheim. De haven ligt echt in het stadscentrum dus we lopen zo door de winkelstraten naar het hart van de stad. We passeren daarbij eerst het oude station van Trondheim waar het een komen en gaan is van oude en nieuwe transport- en passagierstreinen.
Ondertussen is het droog en komen we aan bij een grote kathedraal. Het is erg druk dus wij maken alleen foto's van de buitenkant en vervolgen onze weg naar de oude houten stadsbrug die het oude met het nieuwe gedeelte van Trondheim met elkaar verbindt.

Trondheim is een moderne stad waar je naar hartenlust kunt winkelen. Als we klaar zijn met shoppen lopen we terug naar het schip en maken foto's op het oude station van Trondheim. Het weer is ondertussen opgeklaard en aan boord is het dan ook rustig. Bij het Lido pool-dek zoeken we een gezellig plekje, met uitzicht op het zwembad. Omdat het dak open is geschoven, genieten we van het zonnetje. De meeuwen komen af en toe krijsend laag scherend voorbij.
Om 16.00 uur varen we uit en hebben we scenic cruising. Josepha vertelt weer van alles over Trondheim en over de route die voor ons ligt. Ook vanavond maken we gebruik van de eerste zitting in de Main Dining want vanavond worden we verwacht op de Officers' Reception in het kraaiennest.
Zo mooi als het weer vandaag toch nog werd, zo dicht zit nu de lucht. We hebben last van zware mist en de Koningsdam laat uit veiligheidsoverwegingen dan ook om de 2 minuten de misthoorn afgaan. Als we buiten staan op het dek heeft het wel iets mystieks: dikke mist, regenvlagen en het is echt koud en dan nog die misthoorn. Op de Officers' Reception is het gezellig druk. Onder het genot van champagne en echte kwekkenboom kroketten maken we kennis met andere passagiers. We sluiten de avond af in de bioscoop op het Lidopooldek. Het is er gezellig verlicht en er zijn veel mensen. Er is nog plek genoeg en overal liggen lekkere plaids waar je je heerlijk onder kunt nestelen met een drankje, kijkend naar de film.

ZATERDAG 23 JULI – TWEEDE ZEEDAG
Vandaag opnieuw een zeedag. We nemen onze tijd en rust en genieten van het luxe leven aan boord. We halen eerst voor het ontbijt onze tendertickets op, want morgen in Honnigsvag (Noordkaap) moeten we tenderen. Ondanks het vroege tijdstip is de rij lang maar gelukkig zijn er nog genoeg tickets voor de eerste tender.
Na het ontbijt een creatieve bezigheid: origami (vouwkunst). Iets dat voor mij nieuw is, maar het blijkt al snel dat dit op iedere cruise gedaan wordt. De meeste dames zijn er dan ook al echt bedreven in. Leuk om eens zo'n activiteit te doen! Dat is het voordeel van een zeedag: je hoeft je geen moment te vervelen, want heel de dag door zijn er meer activiteiten als anders.
Om 11.00 uur passeren we de poolcirkel en is er de traditionele Polar Bear Plons. Er worden zes vaten met ijsblokjes in het buitenzwembad gegooid en het water is dus ook echt ijskoud. Met veel gegil en plezier springen een aantal mensen in dit ijsbad om zo te vieren dat we de poolcirkel zijn gepasseerd.
Om 12.00 is het op het Lidodek erg druk want daar is voor de lunch een Scandinavische Markt voorbereid met diverse kraampjes met lokale etenswaren en versnaperingen. Ook het Lido Buffet is erg druk en wij besluiten dan ook op een later tijdstip te gaan eten en de grote drukte te vermijden. Heel de dag door zijn er leuke activiteiten, van een ontmoeting met Kapitein Darin Bowland, tot een wijnproeverij. Wij gaan om 15.30 uur naar het kraaiennest waar Cruise-director Sean Team Triviant presenteert, erg humoristisch en gezellig. Vanavond is het gala avond en dit keer dineren we opnieuw bij Tamarind, het Aziatische Restaurant. Na het diner lopen we terug via het Lincoln Center Stage waar een besloten kamerconcert wordt gegeven.
Om de dag weer ontspannen af te sluiten, strijken we nog even neer bij de Bioscoop op het Lidodek. Het mist nog steeds aanhoudend dus ook de misthoorn laat zich nog steeds om 2 minuten horen. Als het helder weer had geweest hadden we midzomernachtzon gehad, omdat we net de poolcirkel gepasseerd zijn. Als we terugkomen bij onze hut, is er post in ons postvakje naast onze deur: een persoonlijke oorkonde dat we vandaag de poolcirkel zijn gepasseerd. Een leuk aandenken dat we ook zeker als souvenir mee terug zullen nemen. De misthoorn horen we ook in onze hut omdat we op het elfde dek liggen ter hoogte van de brug maar het is niet storend en al snel vallen we in slaap.

ZONDAG 24 JULI – HONINGSVAG NOORDKAAP
We zien Honingsvag al in de verte liggen. We zijn erop voorbereid om met tenders naar de vaste wal vervoerd te worden, maar al snel blijkt dat een ander cruiseschip (Mein Schiff) dat vandaag voor anker had mogen gaan aan de wal, ervoor gekozen heeft om te tenderen. Dit scheelt een heleboel tijd en als de Kapitein omroept dat er niet getenderd hoeft te worden, gaat er dan ook een luid gejuich op!
Als wij aan wal gaan, komt ook net de Hurtigruten binnen maar die heeft een eigen aanlegkade. Het is erg mistig vandaag en het loont dan ook zeker niet de moeite om de transfer naar de Noordkaap te nemen, boven zal het zicht waarschijnlijk nog slechter zijn dan hier beneden. Overigens is het niet noodzakelijk om de transfer naar de Noordkaap te boeken op het schip. Er rijden lokale bussen heen en weer naar het monument. Als je hier gebruik van wilt maken, moet je zeker als er gebruik gemaakt wordt van tenders, zorgen dat je als één van de eersten van boord gaat en direct naar het Tourist Info Center om daar kaartjes voor de lokale bus naar de Noordkaap te kopen.
Ook hier is het weer een drukte van belang. Dit komt ook omdat er 3 schepen tegelijkertijd zijn aangemeerd. Iedereen verzamelt zich voor het Tourist Info Center om te proberen op de gratis Wifi te komen, het is bijna lachwekkend om te zien!
Wij blijven dus in de haven van Honingsvag. Het is een klein visserdorp waar behalve vissershuisjes- en bootjes weinig te zien is. Wel is het erg leuk om de Christmas Shop te bezoeken: een gezellige souvenirswinkel waar echt traditionele houten kerstspulletjes te koop zijn. In datzelfde winkeltje kun je ook een kaartje kopen om naar de ijsbar te gaan, ongeveer 13 euro omgerekend. Je krijgt een speciale isolatiemantel aan, want ondanks het voorzichtige zonnetje buiten is het in de ijsbar toch echt ver onder nul. Het is er een beetje donker en echt alles is van ijs, de tafels en stoelen, de bar, de grond. Ook is er een echte iglo nagebouwd. Je krijgt bij binnenkomst twee gratis drankjes aangeboden die heel lekker weg drinken, natuurlijk ook ijskoud. Maar door de kou voel je de alcohol niet en drink je het heel gemakkelijk weg. Traditie is om je lege ijsglas mee naar buiten te nemen, en die over de reling te gooien, het water in en daarbij een wens doen. Lang niet iedereen heeft die informatie schijnbaar meegekregen want we worden raar aangekeken als we ons glaasje met een diepe plons, over onze schouder in het water gooien.

Zo hier buiten met het ondertussen felle zonnetje voel je ineens wat 2 kleine glaasjes sterke drank met je doen. Ik heb het gevoel dat ik zeeziek ben terwijl ik gewoon vaste grond onder de voeten heb. Ondanks dat het zonnetje schijnt is het hier maar 10 graden maar door de drank heb ik daar geen last van.

We gaan ook nog even langs een klein traditioneel Sami winkeltje. Prachtig deze klederdracht en de producten die zij met de hand maken!
Terwijl we teruglopen naar het schip, zien we op een berg een wit rendier. Mensen proberen de steile bergwand te beklimmen om dichtbij het rendier te komen, maar steeds als ze net bij hem zijn, gaat het rendier er snel vandoor, die laat zich echt niet zomaar vangen! Bij het schip staat de bemanning ons op te wachten met warme chocolademelk en snert.
We doen onze skijassen uit die vandaag echt wel goed van pas kwamen en lunchen aan boord. Vandaag zal het schip weer om 16.00 uur vertrekken. Al even na de lunch gaan we naar het kraaiennest. Vanuit hier hebben we een prachtig uitzicht op de berg waar ondertussen wel 5 rendieren lopen en kunnen we goed de havenkom zien waar een helikopter steeds mensen ophaalt om naar het monument te vliegen.
We zullen pas weer om 20.00 uur vertrekken dus ook in de Main Dining hebben we mooi uitzicht over de havenkom, waar nog van alles te doen en te beleven is.
Het weer is wat grillig vandaag. We hebben af en toe de zon gezien, maar veelal was het mistig en guur. Passagiers die toch de transfer hadden gemaakt naar het monument op de Noordkaap kwamen terug zonder er iets van gezien te hebben. Het was te mistig.
Om 20.00 uur varen we uit en ineens breekt de zon weer door. We hebben er dus een goede hoop op om ongeveer over anderhalf uur vanaf het schip de Noordkaap te zien als we het passeren. De Kapitein houdt ons voortdurend op de hoogte van de weersverwachtingen en het zal spannend gaan worden of de lucht zo open blijft. Hoe dichterbij we de Noordkaap komen, hoe grijzer en dichter het wordt. Ondertussen zien we geen hand voor ogen klinkt dus ook de misthoorn weer aanhoudend. De verwachting aan boord is optimistisch: soms is er zomaar even een helder moment als een mistbank optrekt. Onder het commentaar van de Kapitein en Jozepha passeren we de Noordkaap. Er zijn er maar enkelen die de kou en mist durven te trotseren, gewapend met camera. We staan buiten op het dek maar er is echt niets te zien, zelfs door de telelens is er nauwelijks iets te zien. Het monument kunnen we in ieder geval niet zien, af en toe zien we wel de Noordkaap zelf opdoemen. Opnieuw heeft het iets mystieks, om met deze dichte mist onder luid getoeter van de misthoorn de Noordkaap te passeren.
Vanaf nu gaat de reis huiswaarts.
We hebben een prachtige dag gehad op de Noordkaap en ook alles erom heen.
Moe en voldaan stappen we in ons bed.

MAANDAG 25 JULI – DERDE ZEEDAG
Vandaag de eerste van twee opeenvolgende zeedagen.
We houden van tevoren al rekening met de drukte rond de etenstijden aan boord en passen daar een beetje onze plannen op aan.
Bij het ontbijt kiezen we opnieuw een rustig plekje bij het zwembad, zoals we nu dagelijks doen. Dat bevalt ons prima: geen drukte en even om de beurt naar het buffet lopen om daar een ontbijtje te halen. De bemanning kan deze drukte in het Lido buffet prima aan, het eten wordt net zo snel als anders doorgegeven, de service van koffie, thee en verse jus d'orange is prima verzorgd, maar er is gewoon te weinig zitruimte op dit soort spitstijden.
We kiezen ervoor om vandaag de lunch over te slaan en even later op de middag samen een pizza te halen. Om 11.00 uur gaan we dan naar het World Stage Center waar Jozepha een lezing geeft over wat er te zien en te doen is in Gerianger, Flam en Stavanger.
Dit is om 11.45 uur afgelopen en om 12.00 uur worden we verwacht in de Main Dining voor de Mariner Society Lunch met de Kapitein, Hotel Director en Cruise Director. Iedereen die al eerder een cruise met de HAL heeft gemaakt krijgt een uitnodiging voor deze speciale champagnelunch. We zitten aan tafel met zes andere mensen, allemaal verschillende nationaliteiten. De Kapitein opent de lunch door met een toast iedereen welkom te heten. Na afloop krijgen alle genodigde gasten een klein aandenken aan deze cruise.
Om 16.00 uur roept de Kapitein vanaf de brug af dat er orka's te zien zijn, zeer zeldzaam in deze streek in deze tijd van het jaar. Met het blote oog zijn er in de verte 2 of 3 te zien. We hebben het geluk dat we net de camera bij de hand hebben en we rennen naar buiten om foto's te maken. Door de lens zien we wel acht orka's! We kunnen ze dan ook heel mooi op de foto zetten en zijn bijzonder verrast door dit prachtige spektakel. We hadden er zeker op gehoopt maar eigenlijk niet verwacht! We zijn dan ook heel blij dat het op camera staat! Deze foto's krijgen zeker een ereplekje in ons huis! Later horen we van de Kapitein dat het een schol van zeker 20 orka's was!

We zien nog net het staartje van de show in het World Stage Center: Frozen Planet. Een live orkest speelt live klassieke muziek onder de prachtige natuurbeelden. Beelden die heel veel indruk maken door het theater rond loopt en ook de beeldschermen en je dus overal om je heen deze beelden ziet. Je hebt echt het gevoel dat je op dat moment deel uitmaakt van die natuur.
We dineren laat in de Pinnacle Grill omdat we iets te vieren hebben. Een feestelijke dag die we dan ook feestelijk afsluiten met champagne en taart.

DINSDAG 26 JULI – VIERDE ZEEDAG

We hebben de wekker gezet want ook vandaag moeten we kaartjes ophalen voor de tender in Geiranger. Hier kan het schip niet ver de haven in, dus zal er hoe dan ook getenderd moeten worden. We besluiten dat één van ons de tickets gaat halen en de ander alvast naar het Lido Buffet gaat, daar is nu nog rustig want het is echt net pas open. We komen onze cruisevrienden weer tegen en kletsen even met elkaar bij.
We drinken uitgebreid koffie in het kraaiennest waar het ook nog lekker rustig is. Het lijkt erop dat de meeste passagiers vandaag pas laat opstaan. Om 12.00 uur presenteert Jozepha Cruise Triviant, een leuke, interactieve quiz. Na afloop krijgen alle deelnemers een leuk speldje als herinnering.
Vandaag nemen we de tijd om uitgebreid foto's en filmpjes te maken van het schip, om later in het digitale fotoalbum te kunnen verwerken.
Na een paar avonden in andere restaurants gegeten te hebben op het schip, eten we vanavond weer in de Main Dining. Onze vaste tafelstewards Zaelani en Ary vragen ons honderduit over de afgelopen dagen en het is dan ook fijn om weer op ons vertrouwde plekje te zitten.
Het is toch wel fijn om twee zeedagen achter elkaar te hebben. Alles wat we de afgelopen dagen gezien en beleefd hebben, heeft daardoor de tijd om op ons in te werken en om na te kunnen genieten.
Na afloop van het diner gaan we weer even naar het World Stage Center waar Igor Portnoi optreedt, een bekende Scandinavische zanger, vergelijkbaar met Helmut Lotti.
Helaas wordt de show verstoord door 2 dames die nogal luidruchtig zijn omdat ze behoorlijk dronken zijn. De dames worden resoluut door 2 passagiers aangepakt en later overgedragen aan de bemanning. We hebben het nog niet eerder meegemaakt op een cruise van de HAL. Maar gelukkig werd er snel ingegrepen en opgetreden door de bemanning!

Noorwegen op de kaart

Bent u hier geweest?

Deel uw ervaring met anderen en schrijf hieronder een review. Alvast bedankt!

Mijn website:

Uw ervaring:

Ik ga akkoord met het per e-mail verzenden en opslaan van mijn ingevulde gegevens en het publiceren van mijn naam, bericht en toegevoegde afbeelding op deze website.

Reviews

Er zijn nog geen reviews geschreven over deze bestemming.

Klooster Reizen Winschoten - Klooster Reizen Reisburo BV

Nieuws
Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL - Klooster Reizen Reisburo BV

Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL

Vorige week mocht Gerda ons bedrijf introduceren op de Facebookpagina Vrienden van de Holland America Line. Graag delen we dit bericht ook met onze klanten!...  Verder lezen »