Vragen? Bel ons! Telefoonnummers - Klooster Reizen Reisburo BV

Mijn reisoverzicht

Reisverhalen:

Cruiseverslag MS Koningsdam: Reis naar de middernachtzon, deel III

Noorwegen: Cruiseverslag MS Koningsdam: Reis naar de middernachtzon, deel III - Klooster Reizen Reisburo BV

Reisverslag door klanten van Dooren, fanatieke cruisers. Lees hier het laatste deel (27 t/m 31 juli) van hun uitgebreide reisverslag en ervaar hoe het cruiseleven er aan toe gaat! Wij bedanken familie van Dooren dat ze dit verslag met ons delen!

WOENSDAG 27 JULI – GEIRANGER.
Gisteravond kondigde de Kapitein aan dat hij verwachtte dat we vanmorgen rond vijf uur het Geirangerfjord in zouden varen. Hij gaf als tip om vroeg op te staan omdat het fantastisch mooi is om dit fjord in te varen en de 'Zeven Gezusters' (waterval) te zien. Nog voordat de wekker gaat zijn we al wakker en lopen we gewapend met camera de boeg op. Het is nog heel vroeg, nog voor vijf uur maar het is toch al licht. Er zijn slechts een paar mensen die de kou, want het is echt behoorlijk fris, en het vroege tijdstip trotseren. Echte natuurliefhebbers, vogelaars, fotografen. Het is stil op de boeg. Het schip glijdt sierlijk door het bijna heldere water in dit prachtige fjord! De Kapitein heeft niets teveel gezegd, het is echt wel een hoogtepunt van deze cruise. Af en toe lift een zeemeeuw even mee op de mast om dan weer zelf zijn vleugels uit te slaan, alsof hij op de uitkijk zit en ons voorgaat om al dit moois te laten zien. Ondertussen zijn er wat meer mensen op de boeg, maar de stilte en de natuur zijn zo overweldigend dat we alleen af en toe fluisteren, alsof we allemaal bang zijn om deze prettige stilte van ontzag te doorbreken. Aan weerskanten van het schip zijn prachtig groene bergen met af en toe grazende schapen. Ergens heel in de verte brandt een lichtje in een klein huisje, hoog boven op een berg. Voor ons ligt een klein vissersbootje; de visser tuurt aandachtig naar zijn dobber en lijkt dit grote schip niet eens op te merken tot hij deining krijgt van onze golven. We gaan heel wat bochten door, steeds verder het fjord in, het lijkt alleen maar mooier te worden en dan schelt ook de stem van de Kapitein over de boeg dat links van ons de Zeven Gezusters te zien zijn. Je kunt merken dat het hoog zomer is, want de zeven watervallen die normaal zo hard stromen, zijn nu aardig uitgedund en bijna aan het opdrogen maar het blijft mooi. Rechts passeren we 'De Bruidssluier', een brede waterval die haar naam echt eer aan doet.

Ver vooruit ligt het dorpje Geiranger, dat langzaam ontwaakt in het ochtendzonnetje. Rechts varen we onder 'De bewaker' van het fjord door, een bergholte die een gezicht lijkt te vormen, twee diepe ogen, een neus en een mond. Er doen verschillende verhalen over hem de ronde, zowel positieve als negatieve.
Het wordt langzaam tijd om aan te meren en op boeg is het al behoorlijk druk. De passagiers die net wakker zijn genieten van dit uitzicht maar beseffen zich niet dat ze het mooiste eigenlijk gemist hebben. Het was het vroeg opstaan meer dan waard!
Ondanks dat we vandaag moeten tenderen en je dus wat meer onder tijdsdruk staat, gaan we lekker relaxed ontbijten. Dit keer in het Lido Buffet zelf, want de meeste passagiers staan nu toch buiten.
We hebben kaartjes voor één van de eerste tenders. Voor ons is dit de eerste keer dat we tenderen. Als je zo'n lifeboat aan de zijkant van het schip ziet hangen, is het bijna niet voor te stellen dat er ruim 100 passagiers in zo'n kleine ruimte passen. Maar dat gaat prima. Iedereen heeft genoeg ruimte. Het tenderen verloopt heel soepel en snel, ook de instapprocedure. In de tender is het heel gezellig. Voor de meesten is dit bekende koek, maar het is toch altijd een bijzondere bijkomstigheid. Als één van de eersten stappen we aan de wal. Er staat een ambulance te wachten, die iemand opwacht uit de volgende tender. Het is een grappig gezicht hoe er nu meerdere tenders op het water zijn.

Toen we deze cruise boekten, wisten we al snel dat we naar Mount Snibba wilden, het hoogst begaanbare punt in de Noorse Fjorden. We hebben overwogen om deze excursie te boeken via de HAL maar durfden het op eigen risico toch aan om aan wal deze excursie te boeken. Direct aan de wal gekomen, lopen we naar het Tourist Info Center waar we informeren naar onze bestemming en hoe we er kunnen komen. We kunnen nog 2 kaartjes bemachtigen voor de locale bus die ons er naartoe zal brengen. Deze vertrekt pas over een uur dus we hebben nog even de tijd om in de leuke souvenirwinkels rond te kijken. Onze bus vertrekt precies op tijd en al snel gaan we dan bergopwaarts naar het hoogste punt. Ondanks dat het een weg is met heel veel haarspeldbochten, ben ik niet misselijk en we genieten van het uitzicht. Halverwege stopt de bus nog een keer om ons uit te laten stappen op een uitkijkpunt zodat we kunnen zien hoe ver weg het schip nu al ligt. Het is nu al een mooi gezicht, de strepen in het water door de tenders, het schip. De tenders die wel roeibootjes lijken. We kunnen ons nu al voorstellen hoe adembenemend het vanaf de top zal zijn. Er schijnt een vrolijk zonnetje en we genieten van de leuke busrit van bijna 3 kwartier. Af en toe is het passen en meten als we een tegenligger hebben, maar de buschauffeurs hier zijn niet anders gewend in deze smalle haarspeldbochten

Hoe hoger we komen, hoe kleiner het schip wordt en hoe meer sneeuw en ijs. We stappen op de top uit, ook daar is een souvenirwinkel die waarschijnlijk niets anders, maar veel duurder, verkoopt als de winkeltjes beneden. We vinden het zonde om daar onze tijd te verdoen. Het is koud, en ook bewolkt en wat mistig We zijn blij dat we onze skijassen aan hebben, want ondanks dat het rond de tien graden is, voelt het alsof het vriest. Het schip zien we in de verte liggen als een roeibootje, de tenders zijn niet eens meer zichtbaar, en ook de kletterende watervallen die uitkomen in het Geirangerfjord, lijken dunne stroompjes.

Na een half uurtje gaat de reis weer naar beneden. Langzaam wordt onder ons alles weer groter en is het bijzonder om de hoge bergen rondom ons te zien, en het schip beneden. We zien leuke huisjes, een soort van trekkershutten voor bergbeklimmers die lopend naar boven gaan, zodat ze even kunnen rusten en als het nodig is, schuilen of overnachten. Er staan schepen en berggeiten op stijle rotswanden. We hebben het hoogst bereikbare punt in de Noorse Fjorden bereikt, maar het is zeker ook een hoogtepunt van onze reis.

Als we beneden weer uit de bus stappen gaan we op eigen gelegenheid naar een enorme waterval, die het hele drop Gerianger lijkt te overspoelen door zijn stroom. Maar het water wordt prachtig langs bomen en rotsen geleid om beneden in het dorp rustig kabbelend uit te monden in het Geirangerfjord. In de haven zoeken we nog even een rustig plekje op om te genieten van het wonderschone Geirangerfjord. Wat ons betreft een absolute 'must' voor iedereen die een cruise gaat maken naar de Noorse Fjorden. We nemen de tender terug en passeren daarbij de 'Albatros', een luxe cruiseschip voor 300 passagiers. Zo dichtbij is het verschil dan wel erg groot met de Koningsdam! De stuurman van de tender brengt ons weer veilig terug aan boord en we drinken uitgebreid koffie in het Grand Dutch Café. De schoonheid van het Geirangerfjord laat ons niet meer los.
Om 16.00 uur, als ook de laatste tenders weer terug aan boord zijn, maken we weer een scenic cruising door het Geirangerfjord. Dezelfde route als vanmorgen vroeg, maar wat zijn we blij dat we vroeg zijn opgestaan: nu is het bewolkt en regent het. Dat hadden vast geen mooie foto's geworden van de Zeven Gezusters en de Bewaker van het Fjord!

We genieten weer van het diner in de Main Dining en nog helemaal onder de indruk van al het moois dat we vandaag hebben gezien, zoeken we vroeg ons bed op. Het was een lange maar hele mooie dag!

DONDERDAG 28 JULI – FLAM
Ook vandaag staan we vroeg op om de binnenkomst in Flam mee te maken. Het is vandaag erg koud op de boeg en ik nestel me dan ook lekker in één van de loveseats in het kraaiennest. Vanaf hier heb ik hetzelfde uitzicht als vanaf de boeg maar dan wel lekker warm en droog, want het miezert buiten. Het is nog stil in het kraaiennest. Door de zachte deining schommel je bijna weer in slaap maar daar is het uitzicht te mooi voor. Het schip meert rond 07.30 uur in Flam. Het lijkt bijna het dorp te overweldigen, alsof er net een enorm flatgebouw is neergezet. In de verte zien we het station al met de beroemde 'Flambahnen'. Kaartjes hiervoor zijn niet meer te krijgen, die waren al ruim voor de cruise uitverkocht, zowel bij de HAL als bij de Flambhanen zelf.

Vandaag zal het anders gaan dan er gepland is: vertrektijd zou 16.00 uur zijn. Er gaan passagiers mee met de trein of andere excursies die via de HAL geboekt zijn, maar die kunnen niet meer terug naar de haven omdat er een groot rotsblok op de weg ligt. Deze passagiers HAL gaan wel gewoon de excursie doen, maar zullen vanavond rond 18.30 uur opgehaald worden in een plaatje verderop, genaamd Vick. Het schip zal daarnaar toe moeten omvaren omdat dit de enige mogelijkheid is om de excursies toch door te laten gaan. Voor ons (de andere passagiers) betekent dit wel dat het schip veel eerder uit Flam zal vertrekken dan gepland is. Het is dan ook op dit hele vroege tijdstip heel druk in het Lido Buffet. We nemen even snel een broodje mee van het buffet en eten later op de dag wel iets, we willen nu zo snel mogelijk van boord. Ondertussen zijn de miezer en kou verdwenen en schijnt er een heerlijk zonnetje. Hier op de pier voelt het daardoor aangenaam aan. Ook hier gaan we naar het Tourist Info Center waar we door annuleringen nog wel treinkaartjes gekocht kunnen worden voor de middagtrein maar dat risico durven we niet te nemen omdat we dan nooit op tijd terug zullen zijn en het schip wacht dan echt niet! We komen onze cruisevrienden tegen en samen met hen besluiten we een lokale bus te nemen naar een spectaculair uitkijkpunt. Het is een mooie rit met een klein busje en het uitzichtpunt doet aan als een achtbaan van de Efteling . In de bus zit een soort van intercom waardoor je met oordopjes die je daar krijgt, informatie krijgt over de route (in het Engels). Je staat bovenop een soort brug die vanaf de hoogte zo de diepte in lijkt te rollen, alleen zit hier gelukkig wel een glasplaat voor zodat mensen geen vrije val naar beneden kunnen maken. Het is leuk om deze dag met onze nieuwe cruisevrienden op te trekken.

Als we weer met de bus terug zijn bij het schip eten we wat aan boord. Het schip zal straks vertrekken naar Vick om een aantal passagiers op te halen. Sommige passagiers balen ervan dat wij daardoor eerder aan boord moeten zijn, maar de route die het schip vaart naar Vick is prachtig. Ondertussen gaan we aan tafel in de Main Dining en hebben daar prachtig uitzicht over de steile berghellingen, de gezellige houten huisjes en de berggeiten.
Na het eten gaan we voor anker in Vick. Het is een heel klein dorpje, een beetje in nevel gehuld, maar als we goed kijken met de verrekijker, zien we daar een echte houten vikingenkerk. Echt typisch voor Noorwegen, leuk om dit nog even onverwachts mee te pikken.

Het is niet eerder voorgekomen dat een cruiseschip van de HAL voor anker is gegaan in Vick. We staan op het dek en volgen de hele procedure van het tenderen: de tender wordt naar beneden getakeld; dat gaat gepaard met een hoop geschreeuw van de stuurman die in de tender staat, want het waait behoorlijk en de tender wiebelt dan ook goed. Het is één en al bedrijvigheid op het dek, leuk om dit eens van zo dichtbij te zien! De passagiers worden met twee tenders opgehaald en net voor de verwachtte vertrektijd, worden de tenders binnengehaald, en vertrekken we luid toeterend uit Vick.

Vanavond is in de Queen's Lounge het huwelijksspel. Een soort honeymoonquiz. Er worden 3 stellen gevraagd die een huwelijksjubileum te vieren hebben, wij zeggen wijselijk niets. Uiteindelijk doen er 3 oudere echtparen mee en tot grote hilariteit van de toeschouwers worden er vragen gesteld, waar je liever in het openbaar geen antwoord op wilt geven. Het is erg komisch en nu weten wat we de volgende cruises kunnen verwachten, weten we in ieder geval zeker dat we nooit aan zo'n quiz mee zullen doen. De Cruise-director presenteert het echt heel humoristisch en gezellig en opnieuw sluiten we een gezellige dag in de Noorse Fjorden af.

VRIJDAG 29 JULI – STAVANGER
Vandaag staat er iets op het programma waar we al heel lang naar uitkijken en wat eigenlijk letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt zou moeten worden van de cruise: de wandeling naar de top van de Preekstoel, een bergplateau wat als een soort preekstoel boven de Fjorden uitsteekt.
Al sinds het boeken van deze cruise staat deze excursie op ons verlanglijstje. We besluiten pas aan boord te boeken om hem te gaan doen. Achteraf gezien is het dat maar goed ook, want een paar dagen voor aankomst in Stavanger, ziet de weersverwachting er echt slecht uit en kan de klim naar de Preekstoel niet gemaakt worden. Enerzijds een domper, aan de andere kant was het ook geen doen geweest met continu regen (en dus glibberig) en dikke mist naar boven te gaan.
Er rest ons weinig anders om dan wat anders te gaan doen. Het weer nodigt ook niet echt uit om er gezellig op uit te gaan: de regen komt met bakken uit de lucht als we aanmeren in Stavanger. Het plaatsje Stavanger ziet er wel leuk uit: we liggen precies aangemeerd voor het oude stadsgedeelte met leuke oude vissershuisjes, op steile keienpaadjes naar boven. We besluiten om af te wachten of het weer nog gaat opknappen en na het ontbijt drinken we eerst weer koffie op ons favoriete plekje in het kraaiennest. Het regent nog steeds en we vinden het toch zonde om deze dag aan ons voorbij te laten gaan. We besluiten de regen te trotseren en Stavanger te gaan verkennen. Stavanger is een echte oude vissersstad met een gezellig stadshart en we besluiten om gewoon maar het stadscentrum in te lopen. Veel aardigheid hebben we er niet in, want het blijft onophoudelijk regenen. Net als we besluiten om dan maar terug te gaan naar het schip, begint het een beetje op te klaren. Dan maar eerst droge kleren aan en lunchen. Na de lunch breekt zelfs even een uurtje de zon door en gaan we snel het oude vissersgedeelte in waar we leuke foto's maken.

We kopen nog wat kleine souvenirtjes en terwijl we teruglopen naar het schip valt de regen weer met bakken neer. Zelfs de rondvaartboot die onder de Preekstoel door vaart, is vandaag niet uitgevaren omdat er simpel weg niets te zien was door de regen en de dikke mist. Onder luid getoeter van de misthoorn vertrekken we tijdens het diner uit Stavanger en laten we het achter zoals we het vanmorgen ook inkwamen: koud, mistig en vooral nat!
We lopen nog een rondje over het schip, want zelf buiten op het dek is het gewoon niet doen en zoeken onze hut weer op. De reis naar huis gaat nu definitief beginnen!

ZATERDAG 30 JULI – ZEEDAG, TERUGREIS
Met een beetje een weemoedig gevoel staan we op, vandaag onze laatste volle dag aan boord: morgenochtend rond deze tijd zullen we al in Amsterdam terug zijn.
We stellen het inpakken zo lang mogelijk uit, maar eind van de middag moet alles echt ingepakt zijn want vanavond worden onze koffers opgehaald.
Na het ontbijt is er een grote uitverkoop op het Lidodek en hier lijkt 'klasse' er niets meer toe te doen: er wordt geduwd, voorgepiept, gescholden……je hebt bijna plaatsvervangende schaamte…..
We zoeken dan ook gauw weer ons vertrouwde plekje in het kraaiennest op en proberen op te noemen waar we het meest van hebben genoten. Het is moeilijk om dat te benoemen. Alles bij elkaar was het een fantastische cruise. Af en toe ook best even een klein dipje als het aan boord even heel druk was op een zeedag. Ook heel af en toe toch even een klein momentje van een beetje naar thuis verlangen. Maar voor de rest: zoveel prachtige dingen gezien en beleefd. Moeilijk om maar één hoogtepunt te noemen, het was een reis vol hoogtepunten. De ervaring met de Koningsdam, een veel groter en bovenal nieuw schip, toch geheel anders dan onze eerdere cruise met de Zuiderdam. Nieuw maar toch dezelfde sfeer, dezelfde tradities, dezelfde vriendelijkheid van de bemanning. Zoveel nieuwe dingen om te ontdekken. De Noorse Fjorden, niet vergelijkbaar met Alaska, hoewel de Fjorden ook heel majestueus en indrukwekkend zijn. Minder wildlife, maar toch een prachtig en bovenal onverwacht moment met de orka's!
We genieten nog een keer van een heerlijke lunch bij de New York Deli Pizza uitkijkend op het zwembad. We gaan naar de Cruise Consultant om onze 'future cruise' te boeken. We nemen afscheid van Jozepha die we beter hebben leren kennen en bedanken haar voor de leuke presentaties en de sightseeing. We drinken nog één keer koffie in het Grand Dutch Café, dineren voor de laatste keer in de Main Dining. Op zo'n slotavond altijd een hele happening: een deel van de bemanning komt dan tijdens het diner zingend de trappen af. Zij zingen dan het Indonesische en Filipijnse volkslied, als afscheid en als dank aan de passagiers, terwijl wij wuiven naar hun met ons tafelservet. We nemen afscheid van Jay en Ria die zo goed voor onze hut maar bovenal voor ons hebben gezorgd, het heeft ons werkelijk aan niets ontbroken! Elke avond werd de hut omgetoverd voor de nacht: nachtlampjes aan, een chocolaatje op het kussen, de leuke dieren van handdoeken gevouwen en vooral de leuke ontmoetingen met hen.
Tot slot nemen we afscheid van Edward de barkeeper in het kraaiennest, wat hebben we veel leuke gesprekjes met hem gehad! Hoe druk het soms ook was in het kraaiennest, hij was nooit gehaast, had altijd tijd voor een persoonlijk praatje.
Het is een heerlijk vooruitzicht om weer naar huis te gaan, de honden, lekker alles weer in het gewone doen. Maar wat hebben we genoten! Het is bijna niet te bevatten dat deze cruise over een paar uur is afgelopen. We kijken nog even film in de bioscoop en stappen dan met gemengde gevoelens in bed: fijn om toch ook weer naar huis te gaan, jammer dat de cruise bijna ten einde is, maar bovenal dankbaar voor deze prachtige cruise!

ZONDAG 31 JULI - AMSTERDAM
Ruim voor de verwachte aankomststijd (06.00 uur a.m.) meren we af in Amsterdam. Het is druk op het schip, iedereen lijkt vroeg te willen eten en toch is het een geoliede machine. Er is veel bedrijvigheid, maar het is niet gehaast ofzo. Je merkt hoe gestructureerd alles aan boord is, en de bemanning is zo geroutineerd dat er amper merkbaar is dat er al zoveel werk is gedaan maar bovenal nog gedaan moet worden voordat vanmiddag weer de nieuwe passagiers aankomen.
Hoe vroeg we ook zijn opgestaan, van het passeren van de sluis bij IJmuiden en het aanmeren in Amsterdam hebben we door de vervroegde aankomst niets gemerkt. Voor ons gevoel is de cruise dan ook 'ineens' voorbij. We nemen nog een laatste ontbijt en dan mag het ontschepen wat ons betreft ook wel zo snel mogelijk gebeuren. We checken nog een keer de hut of we echt niets zijn vergeten, we kijken nog even of we onze cruisevrienden zien en dan is het echt tijd dat we van boord gaan. In de cruiseterminal vinden we al snel onze koffers terug, we hebben direct een taxi en voordat we het weten staan we alweer op Amsterdam Centraal waar veel bewaking staat wegens aangescherpte maatregelen. Het gewone leven is weer begonnen. We wisselen onze Noorse Kronen weer terug bij het Grenswisselkantoor, haasten ons naar het perron, stappen in de trein en nog geen 3 uurtjes later zijn we weer thuis. Thuis voelt het ook weer snel gewoon, maar de cruise blijft ons nog lang in het geheugen en het hart zitten. Een terugblik op een fantastische cruise en een prettig vooruitzicht op onze volgende cruise naar Alaska, binnen nu en ruim anderhalf jaar!

Arthur en Judith van Dooren

Noorwegen op de kaart

Bent u hier geweest?

Deel uw ervaring met anderen en schrijf hieronder een review. Alvast bedankt!

Mijn website:

Uw ervaring:

Ik ga akkoord met het per e-mail verzenden en opslaan van mijn ingevulde gegevens en het publiceren van mijn naam, bericht en toegevoegde afbeelding op deze website.

Reviews

Er zijn nog geen reviews geschreven over deze bestemming.

Klooster Reizen Winschoten - Klooster Reizen Reisburo BV

Nieuws
Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL - Klooster Reizen Reisburo BV

Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL

Vorige week mocht Gerda ons bedrijf introduceren op de Facebookpagina Vrienden van de Holland America Line. Graag delen we dit bericht ook met onze klanten!...  Verder lezen »