Vragen? Bel ons! Telefoonnummers - Klooster Reizen Reisburo BV

Heleen bezoekt Petra en de Dode Zee

Jordanië: Heleen bezoekt Petra en de Dode Zee - Klooster Reizen Reisburo BV

13/11/2021 - Geschreven door reisadviseur Heleen Akkerman

Op 5 oktober 2021 vertrokken we vanaf een regenachtig Schiphol met Transavia naar Amman, de hoofdstad van Jordanië. De vluchtduur is ca. 4,5 uur, en dan stap je zomaar een heel andere wereld binnen! Omdat we 's avonds laat aankwamen gingen we na aankomst in het hotel nog een hapje eten en daarna lekker slapen om uitgerust aan onze rondreis te beginnen.

Wij lieten na het ontbijt de stad achter ons en vertrokken naar Ajloun Castle, op ongeveer 1,5 uur rijden van Amman. Dit 12e eeuwse kasteel ligt op een heuvel vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de wijde omgeving. We dwaalden rond in de kasteelgangen en verkenden de olijfboomgaarden die rondom het kasteel lagen. Indrukwekkend!
Nog indrukwekkender vond ik ons bezoek aan de Grieks-Romeinse stad Jerash, op ca. 45km ten noorden van Amman. De stad wordt ook wel het Pompeï van Jordanië genoemd, omdat het eeuwenlang onder een dikke laag zand verborgen lag. De oude stad is heel goed bewaard gebleven en je krijgt een goed beeld van hoe het leven er moet hebben uitgezien in de 12e eeuw. Over de geplaveide straten wandelden we langs de resten van tempels en kerken. De tempel van Artemis maakte de meeste indruk, prachtig! We reden aan het eind van de middag terug naar ons hotel in Amman.

Op de derde dag van onze reis lieten we Amman achter ons en gingen op weg naar ons hotel aan de oevers van de Dode Zee. Onderweg bezochten we Mount Nebo, de plek waar – volgens de overleveringen – Mozes uitkeek over het beloofde land. Op deze plek heb je inderdaad een prachtig uitzicht over de omliggende heuvels, en je ziet in de verte de Dode Zee liggen, en aan de overkant daarvan de heuvels van Israël. We hadden geluk dat het nog wat vroeger in de morgen was, later op de dag wordt het heiïg en is het zicht niet meer zo helder. Op deze Mount Nebo staat de herdenkingskerk voor Mozes, hier vind je prachtige mozaïeken die heel goed bewaard zijn gebleven.
Na dit bezoek reden we door naar de stad Madaba. In de byzantijnse kerk die we hier bezochten lag de Madaba Map. Dit is een uit mozaïek bestaande landkaart uit de 6e eeuw, met daarop een groot aantal heilige plaatsen en steden.
We hadden inmiddels wel trek gekregen, dus onze gids nam ons mee naar een Jordaanse familie die een soort huiskamerrestaurant runt in het centrum van Madaba. De gastheer en zijn vrouw ontvingen ons zeer gastvrij en trots. We brachten een toast uit met een glaasje araq (alcoholisch drankje met een anijssmaak). Daarna gingen we aan tafel en kregen een heerlijke “mezze”, allerlei kleine voorgerechtjes zoals hummus, pitabrood, salade, olijven etc., en daarna kwam het hoofdgerecht op tafel: de traditionele maqluba (letterlijk vertaald: ondersteboven). Dit is een stoofpot met laagjes van rijst, groente en kip. Het gerecht suddert een paar uur, en als het gaar is wordt de pan ondersteboven gekeerd en zo geserveerd. We hebben er heerlijk van gesmuld! Zo konden we weer even vooruit, en dat moest ook want we hadden nog een lange busreis voor de boeg. We kwamen rond 15.30u aan bij ons hotel aan de Dode Zee. Natuurlijk gingen we meteen naar het strand om een duik te nemen. Om het helemaal op de goede manier te doen moesten we ons eerst insmeren met Dode Zee-modder. Dit schijnt geneeskrachtig te werken en je huid wordt er heerlijk zacht van! Daarna liepen we het water in, dat was heerlijk warm. We lieten ons vallen en... bleven inderdaad drijven! Heerlijk ontspannen dreven we in het water, een bijzondere ervaring. Zwemmen op je buik lukt niet, het water duwt je als het ware omhoog. Na ruim een half uur dobberen stapten we helemaal zen en met een heerlijk zacht perzikhuidje het strand weer op.
De zon scheen en het was heerlijk warm, dus verplaatsten we ons naar één van de zwembadterrassen van het hotel en hebben nog even heerlijk kunnen relaxen met een lekker koel drankje voordat we aanschoven bij het dinerbuffet in het hotel.

De volgende dag checkten we uit, en stapten in de bus voor vertrek naar onze eindbestemming van vandaag: de roze stad Petra, misschien wel het hoogtepunt van onze reis!
We maakten onderweg een stop bij het kruisvaarderskasteel Shobak, gelegen aan de oude handelsroute van Jordanië.
Aan het einde van de middag kwamen we aan in Petra. Om alvast in de stemming te komen voor ons bezoek aan de wereldberoemde stad Petra morgen namen we een voorproefje door een bezoek aan “Little Petra”. Zoals al uit de naam op te maken valt is dit een kleine uitvoering van het grote Petra. We waren al enorm onder de indruk van wat we hier zagen aan kloven, rotsen en de in de rotswanden uitgehakte gevels, dus dat beloofde wat voor het echte werk morgen!
Op een gezellig dakterras dronken we nog een verkoelende lemon/mint smoothie maar omdat we morgen al heel vroeg op moesten maakten we het deze avond niet te laat, zodat we goed voorbereid waren op ons bezoek aan Petra.

Op de ochtend van ons bezoek aan Petra ging de wekker om 5.45u! We zorgden voor een stevig ontbijt zodat we genoeg brandstof hadden voor de klim die op het programma stond voor vandaag.
Om 7.30u vertrokken we lopend vanaf ons hotel naar het Petra Visitor Centre, vanwaar je in de kloof komt die naar het hart van Petra leidt. Na ongeveer een half uur wandelen tussen gigantische rotswanden kwamen we op een open plek, en daar zagen we de Treasury (de Schatkamer), een werkelijk prachtige gevel uitgehakt in de rood/roze rotswand. Onvoorstelbaar om te zien met hoeveel oog voor detail dit is gemaakt! We waren diep onder de indruk. We wandelden rond op de open plek, waar je ook de mogelijkheid hebt om eten en/of drinken te kopen. Een ritje op een kameel behoort ook tot de mogelijkheden.
Daarna gingen we verder, want er is nog meer moois te zien in Petra. Nu we er toch waren wilden we ook het Klooster zien, dit is het echte hoogtepunt van een bezoek aan deze stad. Niet alleen figuurlijk, maar zeker ook letterlijk: dit hoogtepunt ligt op een klim van 850 treden en je bent ongeveer 45 minuten onderweg. Gelukkig was het nog redelijk vroeg toen we aan de klim begonnen, en we hadden water bij ons. Onderweg naar boven kun je gelukkig op diverse punten iets te eten of drinken kopen. De treden zijn in de rotsen uitgehakt, en je moet goed kijken waar je je voeten neerzet. Af en toe waren er rechte stukken, je loopt dus niet letterlijk een trap met 850 treden op dus je kunt regelmatig even op adem komen in de koele schaduw.
Uiteindelijk bereikten we het Klooster, deze overtrof nog de Treasury waarvan we beneden al zo onder de indruk waren! Onder het genot van een hapje en een drankje genoten we van het uitzicht op het Klooster. Na een half uur waren we weer voldoende opgeladen voor de afdaling. Het was inmiddels rond het middaguur en de zon stond loodrecht boven ons! Het was nu beduidend warmer en we waren blij dat we niet meer hoefden te klimmen. Op tijd van start gaan en goede schoenen zijn dus heel belangrijk voor een bezoek aan het Klooster.
Gelukkig konden we lekker uitrusten tijdens de busrit naar Aqaba, gelegen in het zuiden van Jordanië, aan de Rode Zee. We verbleven in het comfortabele Mövenpick hotel en na een heerlijk diner zochten we moe maar voldaan ons bedje op.

Na een goed ontbijt stapten we op de boot voor een heerlijk relaxte snorkeltrip op de Rode Zee. Van de bemanning kregen we een snorkeluitrusting en een paar kilometer uit de kust plonsden we in het heldere water. We kregen een prachtige onderwaterwereld te zien, de boot ging op drie verschillende plekken voor anker, en overal zagen we mooie koraalriffen en felgekleurde vissen. Toen we na de derde snorkelplek weer aan boord klommen stond de barbecue aan en werden we getrakteerd op een heerlijke lunch! Uiteindelijk zetten we weer koers naar de wal en gingen we van boord, op naar ons volgende avontuur: een nachtje in een tent in de woestijn!
We hadden van tevoren instructies gekregen om even een apart tasje voor de nacht mee te nemen met daarin alleen wat spulletjes en (warme) kleding voor de nacht, het kan behoorlijk koud worden in de woestijn! Ook kregen we als tip om onze telefoon volledig opgeladen mee te nemen, die zou dienen als zaklantaarn. Wifi is niet aanwezig in het kamp en je hebt ook geen telefonisch bereik! Net na zonsondergang kwamen we aan in Wadi Rum. De bus ging niet verder dan het bezoekerscentrum, onze groep werd met twee SUV's vervoerd naar het kamp. Het werd al heel snel donker, en wij gingen naar het eenvoudige maar gezellige “restaurant” van het kamp. Op het menu stond de traditionele Zarb, een gerecht van vlees, groente en aardappelen dat een aantal uren moet garen in een oven onder het warme woestijnzand. Het resultaat is heerlijk en het vlees heerlijk mals!

Na het diner nam een Bedoeïen-gids ons te voet mee de woestijn in, en leerde ons hoe het Bedoeïen-volk vroeger navigeerde met behulp van de sterren. De sterrenhemel was inderdaad prachtig en indrukwekkend! Ook leerden we over dieren die in de woestijn leven, en hoe je hun sporen kon onderscheiden. Na ongeveer een uur keerden we terug naar het kamp waar een kampvuur brandde. Onder het genot van een drankje zaten we tot een uur of elf nog gezellig te kletsen, en daarna werd het tijd om te gaan slapen. In het zeer eenvoudige toiletgebouwtje konden we onze tanden poetsen en er waren drie toiletten. Ook was er een douche, maar die stelde niet heel veel voor. De bedden in onze tent waren netjes opgemaakt en lagen prima. Er hing een kaal peertje in onze tent die een klein beetje licht gaf. Toen we die uiteindelijk uitdeden heerste er totale duisternis, en ook totale stilte! Een bijzondere ervaring.

In de ochtend klommen we één voor één weer uit onze tentjes, en begaven ons naar het toiletgebouwtje voor een kattenwasje. Enigszins opgefrist begaven we ons weer naar “restaurant”, waar een prima maar heel eenvoudig ontbijt voor ons klaarstond met pitabrood, gekookte eieren, jam en kaas en koffie en thee.
Daarna stapten we weer in de SUV's, voor een tour door de woestijn. Dit kun je niet op eigen houtje, want in de woestijn zijn geen wegen en is er geen bewegwijzering. Bovendien lijkt alles op elkaar en kun je dus makkelijk verdwalen, vandaar dat we blij waren met onze ervaren gidsen. We reden langs prachtige rotsformaties en genoten van indrukwekkende vergezichten. We maakten nog een stop bij een Bedoeïenentent en werden getrakteerd op kleine kopjes mierzoete Jordaanse thee.
Een ervaring rijker kwamen we uiteindelijk weer aan bij het bezoekerscentrum, waar we weer in de bus stapten voor het vervolg van onze reis.
We zetten weer koers naar Amman waar we nog één overnachting hadden voor we weer terugvlogen naar Amsterdam. Natuurlijk wilden we op de laatste avond van onze prachtige reis nog even gezellig borrelen in de stad. Onze gids raadde ons Rainbow Street aan, volgens hem een wirwar van gezellige en sfeervolle straatjes. Dit leek ons wel wat. Een taxi bracht ons er naartoe. Onder “sfeervol” verstaat men in Amman kennelijk toch iets anders dan wij, we zagen vooral veel straten met felverlichte winkels. Toch was er ook een leuk straatje dat van bovenaf leuk versierd was met kleurige rieten mandjes. Op een gezellig dakterras dronken we nog een paar drankjes en keerden daarna terug naar ons hotel.

De laatste dag van onze reis stond in het teken van een sightseeing-tour door Amman. We vlogen pas in de avond terug, dus we konden het rustig aan doen. Dus sliepen we een klein beetje uit en hebben rustig ontbeten. We vertrokken daarna naar de citadel van Amman, met mooie opgravingen. Vanaf de citadel hadden we een prachtig uitzicht over de stad, die zich uitstrekt over de heuvels rondom. We daalden een aantal trappen af en liepen door naar het amfitheater. Lunchen deden we deze dag in vogelvlucht, we stopten bij een take-away restaurant waar we omgerekend voor slechts ongeveer vijftig cent een heerlijk broodje falafel aten.
Verder gaven we onze laatste Dinars uit in toeristenwinkeltjes en shopten we nog bij een typisch Jordaanse delicatessenwinkel waar ze naast allerlei kruiden ook heerlijke zoete lekkernijen verkochten. Met onze tassen goed gevuld gingen we uiteindelijk op weg naar de luchthaven van Amman, en met prachtige ervaringen en herinneringen stapten we in het vliegtuig terug naar Amsterdam.

Tips:
• Je kunt alvast wat geld pinnen op de luchthaven. In de wat meer toeristische plaatsen zijn ook pinautomaten, en in dat soort plaatsen kun je ook in de winkels vaak wel pinnen. Zet je betaalpas wel even op “wereldwijd”!
• Beste reistijd: mei, juni, juli en sept, okt en (tot half) november. Hiermee vermijd je de hitte van de zomer, en de kou en regen (en soms zelfs sneeuw!) van de winter.
• Het leidingwater in Jordanië is niet geschikt om te drinken! In vrijwel alle hotels staan gratis flessen water op de kamer. Als je een groepsreis boekt is het vaak mogelijk om flesjes bij te vullen in de bus, hiervoor kun je dus je eigen navulbare drinkfles meenemen.
• Hoewel Jordanië een islamitisch land is kunnen westerse vrouwen gewoon korte mouwen, jurkjes en korte broeken dragen. Op heilige plaatsen zoals moskeeën dien je wel wat meer bedekkende kleding te dragen.
• Jordanië leent zich uitstekend voor een groepsreis, maar zelf rijden is hier ook prima te doen. De wegen in het hele land zijn over het algemeen goed. Hou er wel rekening mee dat het verkeer met name in de steden behoorlijk chaotisch kan zijn, en dat de bewegwijzering soms alleen in het Arabisch is (of zelfs geheel afwezig).
• Wil je een nachtje in de woestijn bivakkeren (aan te raden!), dan mag dat niet op eigen houtje. De auto parkeer je bij het bezoekerscentrum, daarna word je naar het door jou geboekte kamp gebracht. Wij hebben in een heel eenvoudig kamp overnacht, maar er zijn ook luxe viersterren “glampings” waar de tenten een eigen badkamer met douche en toilet hebben.

Jordanië op de kaart

Heleen bezoekt Petra en de Dode Zee - Klooster Reizen Reisburo BV

Bent u hier geweest?

Deel uw ervaring met anderen en schrijf hieronder een review. Alvast bedankt!

Mijn website:

Uw ervaring:

Ik ga akkoord met het per e-mail verzenden en opslaan van mijn ingevulde gegevens en het publiceren van mijn naam, bericht en toegevoegde afbeelding op deze website.

Reviews

Er zijn nog geen reviews geschreven over deze bestemming.

Klooster Reizen Winschoten - Klooster Reizen Reisburo BV

Nieuws
Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL - Klooster Reizen Reisburo BV

Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL

Vorige week mocht Gerda ons bedrijf introduceren op de Facebookpagina Vrienden van de Holland America Line. Graag delen we dit bericht ook met onze klanten!...  Verder lezen »