Vragen? Bel ons! Telefoonnummers - Klooster Reizen Reisburo BV

New York!

New York: New York! - Klooster Reizen Reisburo BV

08/11/2016 - Geschreven door reisadviseur Heleen Akkerman

Al jaren staat deze stad bovenaan mijn reisverlanglijstje, en nu is het dan eindelijk zo ver: ik mag naar New York! Ik ben ontzettend benieuwd of de stad haar bijnaam, “The city that never sleeps”, ook echt zal waarmaken, en of het nou écht allemaal zo fantastisch is als iedereen altijd zegt.

Na een comfortabele vlucht met de KLM landen we op de luchthaven van New York (JFK). Ik heb veel verhalen gehoord over de ongelofelijk strenge douane-controles: lange rijen bij de paspoortcontroles en dan een soort toelatingsexamen in een kantoortje bij een genadeloze douane-beambte. Gelukkig valt dit allemaal heel erg mee, bij de paspoortcontrole verloopt alles heel efficiënt en na het laten maken van vingerafdrukken en het beantwoorden van een paar vragen – niet in een aparte verhoorruimte ofzo - mogen we doorlopen.

Er is een taxitransfer voor ons geboekt en de chauffeur brengt ons in een uur tijd van het vliegveld naar ons hotel in Manhattan. Het moment dat we voor het eerst de wereldberoemde skyline van New York voor ons zien opdoemen zal ik nooit vergeten!

Aan het einde van de middag komen we aan in ons hotel, gelegen in een zijstraat van Times Square, in het hart van New York. Vanaf onze kamer op de 20e verdieping kijken we uit op de citylights: het is inmiddels donker geworden en overal zien we torenhoge verlichte wolkenkrabbers. Nadat we ons wat hebben opgefrist gaan we op pad. New York by night! We lopen naar Times Square en ik ben volkomen overdonderd door de enorme lichtreclames op de wolkenkrabbers, sommige wel 100 meter hoog. Er is zoveel licht dat het wel dag lijkt. Ik besef het nu pas goed: ik ben écht in New York!

We kijken hier een poosje rond en laten de eerste indrukken op ons inwerken. Dan wordt het tijd om de stad van bovenaf te gaan bekijken. We wandelen van Times Square naar het Rockefeller Center vlakbij Fifth Avenue en gaan naar The Top of the Rock, zoals het uitzichtterras op dit 260m hoge gebouw heet. Het is ijzig koud, rond het vriespunt, maar het zicht is kraakhelder en onbeschrijflijk! De stad ligt nu letterlijk aan onze voeten, miljoenen lichtjes zover als je kan kijken en overal die wolkenkrabbers, echt prachtig.

We tintelen nog na bij het afdalen naar de begane grond, en we nemen nog een kijkje bij de ijsbaan die elke winter wordt aangelegd bij het Rockefeller Center. Het is een lange dag, dus keren we terug naar ons hotel en kruipen lekker in ons bedje om op te laden voor een nieuwe dag in New York.

De volgende dag gaan we op tijd op pad. Met een ontbijtje “to go”, zoals de New Yorkers ook doen, gaan we met een beker warme koffie en een bagel in de knuistjes op pad: New York bij daglicht.

Opnieuw gaan we de stad van bovenaf bekijken. We lopen naar het Empire State Building, het op één na hoogste gebouw van New York. We stappen in de lift om gelanceerd te worden naar de 86e (!) verdieping. Ik zeg gelanceerd, want het gaat zo snel dat je oren dicht gaan zitten. Het display boven de liftdeur telt de etages: 1,2,3,5,10,20,40,60,80,86…en dan staan we boven. Het is een heldere, zonnige dag en de temperatuur ligt rond het vriespunt. Dus trekken we onze kragen tot over onze oren en stappen we naar buiten, het uitkijkterras op. Het is geweldig om te zien hoe New York er bij daglicht uitziet: overal wolkenkrabbers, de straten met druk verkeer, yellow cabs, de Hudson River en het enorme Central Park, een groene oase in de asfalt jungle.

Ook nemen we deze dag een kijkje in het MoMa, het museum voor Moderne Kunst. Je vindt hier allerlei vormen van moderne kunst, van Van Gogh en Andy Warhol tot de meest abstracte vormen van moderne kunst, bijvoorbeeld een schep die aan het plafond is gehangen. En wat vind je daar dan van?

’s Avonds eten we in een echte Amerikaanse “diner”, Ellen’s Stardust. Dit restaurant ligt in het theatre-district. Veel aanstormende acteurs, actrices, zangers en zangeressen proberen hier een centje bij te verdienen tot hun grote doorbraak zich aandient. Zo kan het gebeuren dat je maaltijd wordt uitgeserveerd door iemand die in luid gezang uitbarst, in de hoop ontdekt te worden door het grote publiek. Het zou zómaar de nieuwe Beyoncé of Pharrell Williams kunnen zijn! Een ontzettend leuk avondje uit.

De dag daarna gaan we, ook weer te voet, naar het One World Trade Center. Dit gebouw staat op de plek waar tot de aanslagen van 11 september 2001 de Twin Towers stonden. We brengen hier natuurlijk een bezoek aan het 9/11 Memorial, waar alle slachtoffers van de aanslagen herdacht worden. Een beladen plek. We weten allemaal nog waar we waren toen de aanslagen plaatsvonden, en we herinnen ons allemaal nog de beelden op CNN. Nu staan we op die plek en we zien alles voor ons.

Het monument bestaat uit twee vierkante vijvers met watervallen die over de randen stromen. In die brede metalen randen zijn de namen van alle slachtoffers van de aanslagen gegraveerd. Het is heel erg indrukwekkend.

We lopen aansluitend naar het oudste gedeelte van New York, wat op een steenworp afstand ligt, en we nemen een kijkje bij de New York Stock Exchange op Wall Street.

Na de lunch maken we een fietstocht door Central Park, onder leiding van een Nederlandstalige gids. Dik ingepakt natuurlijk, want ondanks de zon blijft het ijzig koud. Central Park is een heel mooi park, groot en met veel brede (fiets-)paden en vijvers. In de zomer wordt hier overal gepicknickt en liggen mensen te luieren op het gras in de zon. We staan hier even stil bij de plek waar John Lennon in 1980 werd vermoord. Zijn weduwe Yoko Ono woont nog steeds in een statig appartement dat uitkijkt op die plek. Central Park wordt aan alle kanten omringd door wolkenkrabbers. Op diverse locaties zijn hier afleveringen van de tv-serie “Sex and the City” opgenomen.

In het theatre-district gaan we vervolgens naar een theater waar we getrakteerd worden op de nieuwe musical “Rocky”, inderdaad naar de gelijknamige film met Sylvester Stallone. Het is super, al moet ik bekennen dat ik om me heen verschillende mensen zie die, na deze drukke dag in de kou, toch een beetje zitten te knikkebollen in die warme, zachte stoel…!

Op onze laatste dag in New York worden we door een gids meegenomen op een food-tour. Dit is een wandeltocht door Brooklyn, tot voor kort een aftakelend deel van New York waar weinig aandacht aan werd besteed, maar dat nu weer hip is. Er zitten allerlei leuke kroegjes, restaurantjes en winkeltjes. De afgelopen dagen hadden we koud maar zonnig weer, maar nu is het grauw en het sneeuwt flink. Het komt dus goed uit dat we op allerlei locaties naar binnen mogen om lekkere dingen te proeven en binnen te kijken bij delicatessen-winkeltjes en gezellige kroegjes!

Na de tour klaart het weer gelukkig op. We hebben nog wat vrije tijd en samen met een aantal mensen uit onze groep besluit ik om de ferry naar Staten Island te nemen. Deze ferry is gratis en je vaart vlak langs het Vrijheidsbeeld. Vanuit het centrum nemen we de metro naar de ferryhaven. Eenmaal uitgestapt worden we door allerlei ticketverkopers aangesproken; ze raden ons met klem af om de ferry te nemen want je zou bijna niets van het Vrijheidsbeeld kunnen zien en de wachttijden voor de ferry zouden enorm zijn. “Oh jullie vliegen vanavond terug naar Nederland? You’re definitely gonna miss your flight if you take the ferry!” Hmm. Toch die ferry maar doen dan? En dat doen we, en wat zijn we blij dat we dat hebben besloten: we kunnen zo zonder wachten aan boord en we hebben fantastische plekken (we zitten rechts op het schip, wel buiten want we willen foto’s maken, maar je kan ook lekker warm binnen gaan zitten). De zon schijnt en het zicht op de skyline is spectaculair. We varen dicht langs het Vrijheidsbeeld, het is super! Achter ons de skyline en de Brooklyn Bridge. Onze gezichtsuitdrukkingen (we zijn héél blij!) zitten vastgevroren op onze gezichten, zó koud is het. Eenmaal op Staten Island hebben we de optie om daar in een museum nog een tentoonstelling te bezichtigen over de aankomst van de immigranten eind 19e, begin 20e eeuw, maar we besluiten om meteen met de volgende ferry mee terug te gaan, zodat we nog een bezoekje aan Soho kunnen brengen, een trendy wijk met veel leuke, kleinschalige winkeltjes, koffietentje en boetiekjes.

En dan zit het erop! We gaan terug naar het hotel om onze bagage op te halen en daarna vertrekken we vanaf de luchthaven terug naar Amsterdam. Onder ons glijdt New York langzaam maar zeker verder van ons vandaan… een stad om nooit te vergeten!

New York op de kaart

Bent u hier geweest?

Deel uw ervaring met anderen en schrijf hieronder een review. Alvast bedankt!

Mijn website:

Uw ervaring:

Ik ga akkoord met het per e-mail verzenden en opslaan van mijn ingevulde gegevens en het publiceren van mijn naam, bericht en toegevoegde afbeelding op deze website.

Reviews

Er zijn nog geen reviews geschreven over deze bestemming.

Klooster Reizen Winschoten - Klooster Reizen Reisburo BV

Nieuws
Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL - Klooster Reizen Reisburo BV

Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL

Vorige week mocht Gerda ons bedrijf introduceren op de Facebookpagina Vrienden van de Holland America Line. Graag delen we dit bericht ook met onze klanten!...  Verder lezen »