Vragen? Bel ons! Telefoonnummers - Klooster Reizen Reisburo BV

Mijn reisoverzicht

Reisverhalen: Heleen Akkerman

NatuurStedentrips

Umbrië, het groene hart van Italië

Italië: Umbrië, het groene hart van Italië - Klooster Reizen Reisburo BV

13/10/2017 - Geschreven door reisadviseur Heleen Akkerman

Voor haar complete reisverslag en handige tips lees je snel verder :-)

Umbrië ligt in midden-Italië, grofweg gezegd tussen Rome en Florence. Het gebied staat bekend om zijn prachtige glooiende landschappen, eeuwenoude stadjes, wijnboerderijen en culinaire hoogstandjes. Ik mocht mij daar vier dagen lang in La Dolce Vita storten, een heerlijk vooruitzicht!

Een vliegtuig van Alitalia bracht ons van Amsterdam naar Rome. Vandaar uit vertrokken we naar Orvieto, een prachtig stadje hooggelegen op een rots zodat het vanuit de wijde omtrek te zien is. Via nauwe straatjes dwarrelden we richting het Piazza del Duomo waar we ons vergaapten aan de schitterende en rijkelijk met bladgoud versierde kathedraal. Het was helaas een beetje druilerig weer, maar ondanks dat schitterde de kathedraal ons tegemoet! Ook mochten we binnen kijken, waar een gids ons uitleg gaf over de muur- en plafondschilderingen. We vervolgden onze weg en slenterden nog wat door het stadje. Omdat het nu gestaag regende zochten we een gezellig tentje waar we ons wat konden opwarmen met een lekkere cappuccino. Onze Italiaanse gids was stomverbaasd: cappuccino, om vijf uur ’s middags? Rare lui, die Nederlanders. Op dit tijdstip hoor je een espresso te drinken, of anders een goed glas wijn uit de streek! Zo gezegd, zo gedaan en zo belandden we in een knus cafeetje waar we genoten van een glas wijn. De uitbater zette ook nog heerlijke pizzahapjes en ander lekkers voor ons op tafel. We begonnen ons al helemaal thuis te voelen in Umbrië! Maar we waren nog niet op onze eindbestemming voor deze dag, en dus reisden we door naar ons overnachtingsadres in de landelijke omgeving van Orvieto: Borgo San Faustino, een tot hotel verbouwde, sfeervolle oude boerderij. Het schemerde al toen we incheckten en na een heerlijk diner zochten we ons bedje op.

Toen we de volgende ochtend wakker werden was de zon net op en zagen we de eerste zonnestralen over de omliggende heuvels kruipen. Pas nu konden we zien hoe mooi de omgeving was waarin we beland waren! De heuvels met cipressen en olijfbomen baadden in het ochtendlicht, het beloofde een zonnige lentedag te worden. Een mooi vooruitzicht na zo’n druilerige start!

Na het ontbijt zetten we koers naar het Trasimenomeer. Dit meer, ongeveer even groot als het Comomeer, grenst in het noorden aan Toscane en is omgeven door heuvels met wijngaarden en olijfboomgaarden. Ook zijn er strandjes en campings. We brachten een bezoek aan het plaatsje Panicale en daarna gingen we naar Castiglione del Lago, een middeleeuws stadje met een heus fort dat uitkijkt op het Trasimenomeer. Vanaf de torens van het fort hadden we een weids uitzicht over het meer, en onze gids vertelde ons over de roerige geschiedenis van het fort.

We lunchten die middag op een terras aan het meer, wat een idyllische locatie! En ja, er stond natuurlijk vis op het menu, afkomstig uit het meer! We lieten het ons goed smaken.

In de loop van de middag vertrokken we naar de stad Perugia, ook weer hooggelegen op een rots. Natuurlijk brachten we een bezoek aan het centrum van deze stad. Je kunt vanaf de stadspoort helemaal van beneden naar boven lopen/klimmen, maar gelukkig bracht de bus ons naar boven. De gezellige straatjes nodigden ons uit om overal even rond te kijken en vanaf de rand van de stad had je een prachtig uitzicht over de omgeving. Het was inmiddels donker geworden en de lichtjes beneden flonkerden ons tegemoet.

Die avond overnachtten we in hotel Relais dell’Olmo in de omgeving van Perugia. Ook dit hotel ademde de sfeer van een oud landhuis maar wel van alle moderne gemakken voorzien. We konden dus weer op een goede nachtrust rekenen en dat moest ook, want de volgende dag stonden er weer allerlei leuke dingen op het programma!

Zo startten we die zonnige ochtend met een bezoek aan La Porziuncola, een katholieke kerk gelegen bij de Santa Maria degli Angeli-basiliek op ca. 4km van de stad Assisi. De heilige Franciscus van Assisi komt hier vandaan en is hier ook gestorven. Ook hier prachtige muurschilderingen en een serene rust. Veel verwijzingen ook naar de goede daden van Franciscus, heel indrukwekkend! Je struikelt in dit deel van Italië bijna letterlijk over de oudheden en de geschiedenis.

Later die ochtend vertrokken we naar Spoleto. Een wandeling door dit knusse stadje bracht ons onder andere langs het oude Romeinse theater en de kathedraal. Ook stond er weer een ‘light lunch’ op het programma, maar dat bestaat natuurlijk niet in Umbrië en dus werd er weer uitgebreid getafeld met heerlijke pasta, vis, versgebakken brood en een lekker glas wijn. Ik kon hier wel aan wennen!

Met een goed gevulde maag reden we door naar Marmore Falls, gelegen in een prachtige heuvelachtige omgeving met overal bomen in bloesem. Deze watervallen zijn echter geen schepping van de natuur, maar van de Romeinen! In de tijd van de Romeinen stroomde er een rivier langs de stad Rieti, waarvan men geloofde dat hij ziekten zoals malaria naar de stad bracht. Om dit te voorkomen besloten de Romeinen de stroom water af te buigen langs de natuurlijke kliffen van Marmore. Deze watervallen bestaan tegenwoordig dus nog steeds, en de waterkracht wordt sinds halverwege de vorige eeuw gebruikt om energie op te wekken. De watervallen worden zelfs regelmatig uit- en aangezet op gezette tijden! Je kunt langs de kolkende rivier wandelen en je kunt er ook raften onder leiding van een gids. Met het donderende geraas van de waterval nog in onze oren gingen we verder met onze reis en kwamen aan in Todi. Omdat ook deze stad weer bovenop een rotsachtige heuvel lag gingen we met een lift naar boven, en daarna nog een stuk met een soort roltrap via een ondergrondse tunnel. Het leek wel een metrostation! Maar wel een efficiënte manier om snel naar boven te komen. Todi heeft een gezellig plein en vanwege de hoge ligging kijk je uit over de prachtige omgeving. Aan het pleintje zat een Italiaanse ijssalon, we konden ons natuurlijk niet beheersen en kochten een heerlijk ijsje. Lag het aan ons, of was het ijs hier echt veel lekkerder dan in Nederland?

De laatste hotelovernachting van deze reis brachten we door in hotel Bramante, net buiten Todi en ook dit hotel was gevestigd in een oud landhuis. Ondanks het aangename voorjaarsweer brandde binnen gezellig de open haard. Onze kamer had een balkon en toen we de luiken openden keken we uit over het adembenemende landschap van Umbrië. Op het hotelterras dronken we nog een wijntje terwijl de zon langzaam onder ging en met een werkelijk heerlijk diner sloten we deze laatste volle dag in Umbrië af.

Tijdens ons ontbijt de volgende ochtend konden we nog even genieten van het uitzicht op de omgeving van ons hotel, dat hebben we thuis niet dus we hebben het goed in ons geheugen geprent om er af en toe aan terug te kunnen denken.

Voor we terugkeerden naar de luchthaven van Rome voor onze terugvlucht naar Amsterdam brachten we nog een bezoek aan de Todini Winery, gelegen in de landerijen op zo’n 10 km van Todi. Vanaf de winery zie je Todi liggen op een heuvel in de verte, een prachtig gezicht. We werden rondgeleid door het hotelgedeelte van de winery, en kregen daarna een tour door het gedeelte waar de wijn in vaten staat te rijpen en waar de wijn gebotteld wordt. De Todini-wijnen worden wereldwijd verkocht. Wij besloten ons zo vroeg op de dag nog maar niet aan een wijnproeverij te wagen en genoten nog even van een kopje koffie op het zonovergoten terras van de winery, alvorens we begonnen aan de twee uur durende rit terug naar Fiumicino Airport in Rome. Omdat het zondag was, was het gelukkig niet extreem druk op de weg en kwamen we mooi op tijd aan op de luchthaven. We mochten van Alitalia inchecken in de businessclass lounge waardoor we nergens in de rij hoefden te staan! De verwennerij ging nog even verder toen we plaats mochten nemen in de heerlijke stoelen in de lounge, waar we bovendien door Alitalia werden getrakteerd op smakelijke hapjes en een koel glas prosecco, om het dolce-vita gevoel zolang mogelijk vast te houden!

Uiteindelijk zat er niets anders op dan toch maar aan boord te gaan, en twee uur later landden we weer in ons eigen kikkerlandje waar ook een lief voorjaarszonnetje scheen.

Ik kijk terug op een prachtige trip en ik ga absoluut nog een keertje terug om deze prachtige bestemming wat uitgebreider te bekijken!

Mijn tips:
- Er gaan vanuit Amsterdam alleen vluchten met een overstap naar de luchthaven van Perugia. Het is dus beter om naar Rome, Florence of Pisa te vliegen en vandaar uit een auto te huren, je reist dan in ca. 2 uur naar Umbrië en dat gaat net zo snel als het gedoe van een overstap in Rome.

- Huur een auto, blijf overal een dag of 3, 4 en reis dan door naar je volgende bestemming. Er is zoveel te zien en te doen in Umbrië en op deze manier zie je het meest.

- Hou je van culinair, dan zit je helemaal goed in Umbrië. Je kunt overal kook-workshops volgen, en in de herfst kun je zelfs mee op truffeljacht! Umbrië staat namelijk bekend om de truffels. Ook wijnliefhebbers komen natuurlijk aan hun trekken in deze streek.

- Ben je sportief aangelegd dan kun je hier fietstochten maken (let op, je moet wel een beetje conditie hebben omdat Umbrië erg heuvelachtig is) en wandeltochten, al dan niet onder begeleiding van een gids.

- Gaat je interesse uit naar cultuur en geschiedenis, dan kun je in Umbrië je hart ophalen. Zoals ik al eerder zei struikel je hier gewoon over de geschiedenis! Veel verhalen gaan eeuwen en eeuwen terug in de tijd, en er zijn ontzettend veel gebouwen en musea die een bezoek absoluut waard zijn.

Italië op de kaart

Heleen Umbrië Italië - Klooster Reizen Reisburo BV

Bent u hier geweest?

Deel uw ervaring met anderen en schrijf hieronder een review. Alvast bedankt!

Mijn website:

Uw ervaring:

Ik ga akkoord met het per e-mail verzenden en opslaan van mijn ingevulde gegevens en het publiceren van mijn naam, bericht en toegevoegde afbeelding op deze website.

Reviews

Er zijn nog geen reviews geschreven over deze bestemming.

Klooster Reizen Winschoten - Klooster Reizen Reisburo BV

Nieuws
Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL - Klooster Reizen Reisburo BV

Gerda verwelkomt Vrienden van de HAL

Vorige week mocht Gerda ons bedrijf introduceren op de Facebookpagina Vrienden van de Holland America Line. Graag delen we dit bericht ook met onze klanten!...  Verder lezen »