Voor vliegreizen binnen Europa raden wij aan 3 uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven. Voor reizen buiten Europa is dit 3,5 uur. Wanneer u via Eelde vliegt zijn de incheckbalies altijd 2 uur voor de vlucht geopend en ze sluiten 45 tot 30 minuten voor vertrek. In verband met wachttijden adviseren wij klanten altijd ruim op tijd aanwezig te zijn.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? Misschien hebben we die al voor je beantwoord in een van onderstaande veelgestelde vragen!
Vragen vóór de reis
De naam die vermeldt staat in de boeking moet altijd overeenkomen met de eerste voornaam en volledige achternaam volgens paspoort of identiteitsbewijs. Bij dames hebben we altijd de meisjesnaam nodig.
Klooster Reizen werkt samen met Visum Centrale, een betrouwbare portal waar voor elke wereldwijde bestemming een visum kan worden aangevraagd.
Via de Klooster Reizen portal kunt u tegen een gereduceerd tarief uw visum regelen. Dit kan via visumcentrale.nl/KloosterReizenVisum.
Wilt u liever dat wij dit voor u doen? Neem dan contact op met één van onze kantoren, dan helpen we u graag.
Vanaf 26 juni 2012 moeten, volgens informatie van de overheid, ook kinderen een eigen reisdocument hebben. Vanaf dat moment kunnen zij niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouders of gezaghebbers. Bestaande bijschrijvingen zijn vanaf die datum niet meer geldig. Dit is het gevolg van een wijziging van Europese regelgeving die voorschrijft waaraan reisdocumenten moeten voldoen. Hierin wordt het beginsel van één persoon per paspoort (1p-1p) geregeld.
Over het algemeen is de maximale bagagevrijdom 20 kilo. Voor Amerika en Canada geldt bij de meeste luchtvaartmaatschappijen een afwijkende regeling. De bagagevrijdom is dan meestal 23 kilo. Daarnaast mag u tussen de 5 en de 10 kilo handbagage meenemen. Het toegestane aantal kilo's (hand) bagage verschilt per luchtvaartmaatschappij en per boekingsklasse. Het formaat van de handbagagetas mag niet groter zijn dan 55 cm bij 35 cm bij 25 cm. Houdt er rekening mee dat een luchtvaartmaatschappij altijd de bagageregeling kan aanpassen. Informeer daarom bij ons of bezoek de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Na het boeken vragen wij een aanbetaling op de reissom. Afhankelijk van de reisorganisatie kan de hoogte van de aanbetaling variëren. Bij lijndiensttickets en een aantal uitzonderingen dient de gehele betaling bij boeking te worden voldaan.
Goed verzekerd op reis gaan is noodzakelijk. U kunt bijvoorbeeld ter plaatse te maken krijgen met hoge kosten bij een ziekenhuisopname. Ook kosten door diefstal of door schade aan bagage kunnen door een reisverzekering vergoed worden. Daarnaast kun je zaken als geld, bijzondere sporten, ongevallen e.d. meeverzekeren. Voor de verzekeringen geldt dat dekking plaatsvindt op basis van de verzekeringsvoorwaarden.
Wanneer u voor vertrek door onverhoopte gebeurtenissen de reis moet annuleren, dan is dat als eerste ontzettend vervelend. Daarnaast kunnen de annuleringskosten oplopen tot 100% van de reissom! Maar ook tijdens de reis kan het voorkomen dat u gedwongen wordt de reis vroegtijdig af te breken. Met een annuleringsverzekering zijn beide situaties afgedekt. Bovendien heeft een annuleringsverzekering niet alleen betrekking op u en uw reisgenoten, maar ook op uw eerste- en tweedegraads familie en indien gewenst op overige familieleden, vrienden, zaakwaarnemers e.d. Voor de verzekeringen geldt dat dekking plaatsvindt op basis van de verzekeringsvoorwaarden.
De reispapieren worden ongeveer 1 week voor vertrek door ons samengesteld. U kunt langskomen bij een van onze kantoren om deze papieren op te halen. Indien dit niet mogelijk is kunnen we deze per post of digitaal versturen.
Afhankelijk van het type reis bevatten de reispapieren o.a.:
- e-tickets
- vouchers
- routebeschrijvingen
- etc.
Reisbescheiden worden pas toegestuurd wanneer wij de volledige reissom hebben ontvangen.
Dit verschilt per maatschappij. Meestal is dit 24 uur tot 48 uur voor vertrek.
Dit verschilt per touroperator. Kijk op onze website onder het kopje 'Check je transfer' of volg de link in onze app.
Je kan de tijd ook vinden bij de receptie van je hotel of in de app van de touroperator.
Kom je er niet uit? Neem contact op met ons.
Ja, wij kunnen dit voor u afsluiten! Wij werken hiervoor samen met Allianz Global Assistance.
De Rijksoverheid bepaalt wanneer er voor een vakantieland/ bestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven. Check de website van Nederland Wereldwijd hiervoor door hier te klikken. Hierop staat altijd het actuele reisadvies vermeld.
Stel een checklist op met essentiële items, waarbij u het klimaat en de geplande activiteiten op uw bestemming in overweging neemt. Zorg er ook voor dat u kleding inpakt die geschikt is voor onverwacht slecht weer en neem wat extra's mee voor de zekerheid.
Klooster Reizen werkt samen met Parkos. Dit is een goede partij waar je de prijzen van verschillende parkeerplaatsen op vliegvelden kunt vergelijken.
Via de speciale Klooster Reizen portal is dit veilig te boeken. Klik hier.
Meer vragen over parkeerplaatsen? Neem contact op met 1 van onze kantoren.
Vragen tijdens de reis
Dit verschilt per touroperator. Kijk op onze website onder het kopje 'Check je transfer' of volg de link in onze app.
Je kan de tijd ook vinden bij de receptie van je hotel of in de app van de touroperator.
Kom je er niet uit? Neem contact op met ons.
Ten eerste, wat vervelend dat de reis niet zo gaat als verwacht.
Het belangrijkste is om dit te melden bij de reisleiding ter plaatse en om contact op te nemen via het noodnummer van de touroperator. Neem ook contact op met ons zodat we kunnen ondersteunen waar nodig is en het probleem na de reis goed kunnen opvolgen.
Vragen na de reis
Bij een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op financiële vergoeding.
Of u in aanmerking komt voor een vergoeding, hangt nog wel van een aantal zaken af. Soms is een vlucht vertraagd door een ‘buitengewone omstandigheid’. Dit is iets waar een luchtvaartmaatschappij niks aan kunnen doen. Denk aan stakingen, slecht weer of beveiligingsproblemen.
Laat het altijd aan ons weten als uw vlucht vertraagd is. Wij kunnen een claim voor u indienen. De luchtvaartmaatschappij beoordeeld of u recht heeft op een vergoeding.
Loopt het toch niet helemaal zoals verwacht, of gaat er iets mis in de vakantie? Dan is het belangrijk om dit direct te melden, zodat er een oplossing kan worden gevonden.
U dient uw klachten ter plaatse melden bij de receptie van uw accommodatie, de aanwezige reisleiding en de reisorganisatie.
Mocht uw klacht ter plaatse niet kunnen worden opgelost, kom dan bij ons lang na de vakantie. Wij zullen de klacht bespreken en een klachten formulier indienen.
Goed om te weten: om de klacht achteraf in behandeling te kunnen nemen is het belangrijk dat u de klachtenprocedure van de reisorganisatie volgt. Veel reisorganisaties stellen als voorwaarde dat u hen direct (via het noodnummer) informeert in geval van eventuele klachten op uw bestemming.
Tip: bewaar alle bonnetjes, facturen, correspondentie met de reisorganisatie en/of reisleiding en foto’s van eventuele gebreken.
Reisorganisaties vergoeden in ieder geval geen kosten zonder bonnetjes of facturen, dus zorg dat u deze bewaart.
Reizen met kinderen
Vanaf 26 juni 2012 moeten, volgens informatie van de overheid, ook kinderen een eigen reisdocument hebben. Vanaf dat moment kunnen zij niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouders of gezaghebbers. Bestaande bijschrijvingen zijn vanaf die datum niet meer geldig. Dit is het gevolg van een wijziging van Europese regelgeving die voorschrijft waaraan reisdocumenten moeten voldoen. Hierin wordt het beginsel van één persoon per paspoort (1p-1p) geregeld.
Voor baby's en kinderen mag je als ouder/verzorger een paraplubuggy (enkel of duo), een kleine buggy, Maxi Cosi, Easy Walker of opbouwbare bolderkar gratis meenemen als ruimbagage.
Een lichtgewicht buggy (paraplubuggy) die inklapbaar is, mag vaak meegenomen worden tot aan de gate. Alle overige (niet inklapbare) buggy's en kinderwagens dien je bij de check-in balie als ruimbagage in te checken.
Dit kan verschillen per vliegtuigmaatschappij en touroperator.
U mag zo veel vloeibare (potjes) of kant-en-klare babyvoeding (bijvoorbeeld Nutrilon) meenemen als uw baby tijdens de vlucht nodig heeft. Ook mag u gekookt water meenemen om de babyvoeding te kunnen mengen. Let wel: water valt onder vloeistoffen. Houd er dus rekening mee dat u dit in flesjes van maximaal 100 milliliter doet.
Voor kinderen tot 2 jaar zonder eigen stoel mag u vaak geen ruim- of handbagage meenemen. Deze regels verschillen echter per luchtvaartmaatschappij.
De precieze regels kunt u ook op de website van de luchtvaartmaatschappij raadplegen.
Medisch en mindervalide
Neemt u medicatie/apparatuur mee? Dan dient u een medische verklaring in het Engels aan te vragen bij uw huisarts, zodat u deze kunt tonen als hiernaar gevraagd wordt.
Gebruikt u medicijnen/medische apparatuur zoals een slaapapneu apparaat en moet u hierdoor extra bagage meenemen? Laat het ons weten! Wij zullen dit aanmelden bij de luchtvaartmaatschappij.
Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen (opiaten) moet u een Schengenverklaring meenemen als u naar een Schengenland afreist. Voor landen buiten het Schengengebied heeft u een medische verklaring nodig.
Voorbeelden van medicijnen die onder de Opiumwet vallen zijn: sterke pijnstillers, slaap- en kalmeringsmiddelen zoals valium of Seresta, ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta, of medicinale cannabis.
Loopt u met krukken, maar heeft u geen hulp nodig op de luchthaven en kunt u zelf traplopen? Dan hoeft dit niet vooraf gemeld te worden. Krukken mogen gratis mee in de cabine. U plaatst deze in het bagagevak boven de stoel. Hetzelfde geldt voor een wandelstok.
U mag uw rollator meenemen tot aan de gate. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij mag de rollator mee in de cabine indien deze opvouwbaar is en de cabine voldoende ruimte biedt om deze op te bergen. In sommige gevallen wordt uw rollator bij de gate ingenomen om te vervoeren als ruimbagage.
Voor (elektrische) rolstoelen en scootmobielen (met batterij) gelden speciale regels. Het meenemen van een (elektrische) rolstoel of scootmobiel vereist de toestemming van de betreffende luchtvaartmaatschappij(en).
Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij mag u de elektrische of batterij-aangedreven rolstoel als ruimbagage vervoeren als deze voldoet aan de vereisten voor afmetingen en gewicht.
Lithium-batterijen in uw elektrische rolstoel mogen vanwege de veiligheid alleen als handbagage vervoerd worden. Verwijder de batterijen, isoleer de contactpunten van de batterij met tape en neem de batterijen als handbagage mee in de cabine.
Wij kunnen dit doorgeven aan de luchtvaartmaatschappij. Hiervoor hebben wij de volgende gegevens nodig: Het type en vermogen van de batterij/accu en de afmetingen en gewicht zowel in als uitklapbaar.
Heeft u assistentie nodig op de luchthaven en/of tijdens de vlucht? Wij vragen dit graag voor u na bij de luchtvaartmaatschappij.